Psicologia esportiva: La confiança a un equip comença amb saber escoltar-se

Alguna vegada t’has sentit com que estàs parlant amb una paret? Probablement aquesta sensació és una cosa molt comú en l’àmbit quotidià, però en un equip esportiu com poden ser els E-SPORTS, és fonamental saber escoltar. Potser no siguem conscients de la importància que té saber escoltar i de tot el que ens beneficiaria potenciar aquesta habilitat. No obstant això, és possible que la nostra necessitat de ser escoltats passi per sobre d’això i ens tornem egoistes sense ser-ne conscients.

Algunes persones pensen que escoltar i sentir tenen el mateix significat, però són dos conceptes diferents. Sentir quelcom és molt fàcil, amb només estar present ja és suficient, però saber escoltar requereix alguna cosa més, exigeix ​​domini d’un mateix i implica atenció, comprensió i esforç per captar el missatge de l’altre, i la intenció amb la qual ens vol transmetre el missatge .
Segurament us haurà passat més d’una vegada que esteu atenent un discurs del vostre capità al FIFA, i de sobte comenceu a desconnectar i a imbuiros en els vostres pensaments, o fins i tot a posar-vos a fer altres coses. Aquesta actitud, denota una manca d’escolta activa, que en un equip pot comportar a confusions i males interpretacions, repercutint directament en el rendiment de l’equip per no haver escoltat adequadament.

La frase “Jo ho vaig fer a la meva manera, perquè no m’he assabentat del que has dit …”, descriu molt bé tot el que s’ha explicat anteriorment.
Podríem fins i tot suposar que en la societat en què vivim, s’escolta poc ia més s’escolta malament. Però, per què les persones no escoltem moltes vegades ?, aquí us deixo un llistat:


– Perquè hi ha pressa.
– Perquè alguns pressuposen que saben més que els altres.
– Perquè escoltar requereix atendre altres punts de vista, i no sempre agrada el que ens diuen.
– Per inseguretat i por que algú a qui et dirigeixes aporti opinions o arguments que a tu no se’t havien ocorregut.
– Per menyspreu, pressuposant que l’altra persona no tindrà res interessant que aportar-te.
Què podem fer per millorar? Aquí us deixo uns consells que podreu anar aplicant per millorar la vostra escolta activa.
– No interrompis, no t’anticipis el que creus que serà el final de la frase, deixa que la persona s’expressi de forma tranquil·la.
– Pregunta per les necessitats, no et quedis amb dubtes, del tipus “M’agradaria saber exactament que necessites de mi”, o “Per poder ajudar-te, com més informació em donis, millor”.
– Fes petits resums, donant a entendre que has captat el missatge “Llavors el que vols que faci és …”
– No facis com que has entès alguna cosa, si no és així, és preferible que diguis el que no has entès perquè t’ho repeteixin de nou.
– No donis consells sense preguntar primer si l’altra persona desitja escoltar-los. Tendim a donar consells sense que ens ho demanin, pensant que així estem col·laborant, i moltes vegades les persones ja saben el que han de fer.

Per concloure, dir que no hi ha res més gran que una persona senti que la seva opinió val d’alguna cosa en l’equip, i que se l’escolta mentre parla. Amb això ja haureu guanyat confiança i respecte entre els membres, i al seu torn una millora del rendiment.

“Escoltar és un acte de silenci, fins que no callem nostre diàleg intern i parem atenció a la persona que ens està emetent el missatge, no aprendrem a escoltar”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *